Ivan Šiller, klavír a slovo o hudbe
Pavol Farkaš, klavír
Franz Schubert (1797 – 1828)
Sonáta c mol D 958
Allegro
Adagio, sempre legato
Menuetto: Allergo - Trio
Allegro
Franz Liszt (1811 – 1886)
Sonáta h mol
Lento assai
Andante sostenuto
Allegro energico
Sonáta c mol D 958 je prvou z trojice veľkých sonát, ktoré Schubert skomponoval v lete 1828 – teda len niekoľko mesiacov pred svojou smrťou. Skladba začína sebavedomým beethovenovským gestom, nápadne pripomínajúcim úvod Diabelliho variácií. Hudba prvej časti obsahuje prekvapivé množstvo náladových odtieňov: od krehkej lyriky cez zasnenú kontempláciu po okamihy vypätej drámy s nádychom tragickosti, pričom plynule pôsobiace zmeny výrazu Schubert dokáže s veľkou emocionálnou silou dosiahnuť na pomerne malej časovej ploche. Pomalá časť prináša zdanlivé upokojenie, ktoré však prerušujú okamihy úzkosti a žiaľu. Často diskutovanou časťou tejto sonáty je záverečné Allegro. Tanečný rytmus tarantely tu prináša nepokoj a drámu bez momentu katarzie. Finále sa tak stáva démonickým tancom smrti, ktorý sugestívnou atmosférou tragickosti pripomína známu Schubertovu pieseň Kráľ duchov.
"Klindworth mi práve zahral tvoju sonátu! Drahý Franz! Bol si tu so mnou. Sonáta prekonáva všetku predstavivosť. Je veľkolepá, vážna a ušľachtilá – ako ty sám. Som hlboko dojatý. V tejto chvíli, hneď ako som si ju vypočul, cítim také naplnenie, aké len človek môže cítiť. Hovorím ti: bol si tu so mnou!" Tieto slová pochádzajú od Richarda Wagnera, ktorý si Lisztovo dielo vypočul v Londýne v roku 1855. Sonáta h mol vznikla vo februári 1853 vo Weimare a je dedikovaná Robertovi Schumannovi. V Sonáte h mol sa Liszt odvážne zriekol dobových konvencií štyroch po sebe nasledujúcich častí a vytvoril tak pol hodiny trvajúci celok, ktorý cyklickú sonátovú formu prezentuje v rámci neprerušeného toku hudby. Dielo, ku ktorému skladateľ okrem názvu neposkytol žiadny ďalší kľúč, podnietilo množstvo úvah o jeho mimohudobnom obsahu. Existuje hypotéza, že skladba zhudobňuje faustovskú legendu s témami Fausta, Grétky a Mefi sta, iná hovorí o vyhnaní z raja a témach Boha, Satana, Adama a Evy. Existuje však aj názor, že sonáta predstavuje Lisztov autoportrét. Väčšina hudby pochádza z motívov, ktoré sa objavujú prvýkrát už v úvode skladby (Lento assai/Allegro energico) a v priebehu diela ich Liszt dômysleným spôsobom spája a variuje. Okamihy transcendentnej krásy prináša pomalá časť Andante sostenuto, asociujúca atmosféru neskorých Beethovenových diel. Vizionárska sonáta sa pri verejnej premiére v roku 1857 nestretla s veľkým pochopením. Jeden z kritikov napísal, že jej chýba logika i prirodzenosť, čo spôsobilo, že do prelomu 19. a 20. storočia bola uvádzaná len zriedka.
Andrej Šuba